Autorijden schadelijker dan roken?


































De impact van het vervoer op de gezondheid is groot. Motoren en auto's uitlaat-en geluidsemissies te maken. Daarnaast is in 2011 661 mensen omgekomen in het verkeer en raakte een andere bijna 20.000 ernstig gewond in een verkeersongeval. Fietsen en wandelen zijn zeer gezonde mensen.
De directe omgeving is bepalend voor de mate waarin mensen met verontreinigende stoffen en lawaai, en ook hoeveel mensen worden blootgesteld aan de weg. De omgeving bepaalt dus grotendeels de gezondheid van de mensen. Een duurzaam milieu betekent een gezondere omgeving.
Daly
Om de effecten van verschillende bronnen te evalueren om de gezondheid te bepalen en te vergelijken, gebruiken we het concept van de DALY's. Een DALY staat voor Disability Adjusted Life Year, en is een gecombineerde maat voor de incidentie van vroegtijdig overlijden, ziekte of verlies van gezondheid (zie ook "Effecten van het beeld"). Gezondheid mei (1 DALY een jaar voor het overlijden) het verlies of de vroege dood wonen in slechtere gezondheid (bijvoorbeeld zeven jaar met een handicap na een hartinfarct is een DALY) veroorzaakt.
Luchtvervuiling en geluidshinder, auto-mobiliteit is een belangrijk onderdeel van gezondheidsverlies. Zon wegvervoer is verantwoordelijk voor 30% van de stedelijke achtergrondconcentratie van fijn stof (PM 2,5). Langs de wegen is veel hoger (bron: http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/500088003.pdf). Mobiliteit leidt ook tot verkeersongevallen of de verkeersveiligheid.
Figuur 1 toont de Nederlandse situatie de bijdrage van verschillende factoren op de gezondheid verlies. Deze figuur laat zien dat ongezonde voeding en overgewicht, en het roken van een enorme bijdrage aan het totale verlies van gezondheid. Van de typische verkeers-gerelateerde oorzaken scores (PM2.5) zijn de hoogste, gevolgd op enige afstand van de verkeersveiligheid en geluid.
Als de gezondheid van verlies als gevolg van verkeerslawaai, de verkeersveiligheid en het verkeer fijn stof toegevoegd en omvatte het gebruik van de auto is verantwoordelijk voor het ontstaan ​​van obesitas, soms rijden zo schadelijk als roken.
Figuur 1: Effect van verschillende oorzaken voor het verlies van de Nederlandse gezondheidszorg, huidige situatie (Bron: RIVM, 2004, en Knol Staatsen 2005, Hänninen en Knol, 2011)


De negatieve effecten van mobiliteit op de gezondheid in de jaren gelukkig afgenomen. Figuur 2 toont de schattingen van het RIVM voor de ziektelast onder meer fijn stof (PM10), geluidshinder en verkeersongevallen in 1980, 2000 en 2020. Het is duidelijk dat de ziektelast vermindert door blootstelling aan fijne deeltjes en als gevolg van verkeersongevallen in de periode, waarbij de belasting te wijten aan ruis in de tijd. De schade die de ruis ongeveer worden als die van het verkeer.
Figuur 2 Schatting van de ziektelast in Nederland (in DALY's per miljoen inwoners) als gevolg van verschillende oorzaken (Bron: Knol en Staatsen, 2005)
De effecten op de gezondheid van de mobiliteit in dit paneel zijn gegroepeerd in vijf thema's:

              
Overgewicht (obesitas)
              
Verkeersveiligheid
              
Luchtverontreiniging
              
Geluid
Daarnaast besteden we aandacht aan het dashboard toe te wijzen op deze manier invloed op de gezondheid van het vervoersbeleid in orde is. Om voldoende draagvlak bij bestuurders en mensen krijgen steeds minder invloed wordt uitgedrukt in een dergelijke daling van het aantal overschrijdingen. Mensen willen wat de overheid eigenlijk wel voor hun gezondheid.
Het is de vertaling van beleid naar de gezondheidseffecten van belang om dat te doen in overleg met de GGD, want deze partij heeft veel kennis over gezondheid en ervaringen met het in kaart brengen van de effecten op de gezondheid. In dit paneel, geven we een voorbeeld van een samenwerking tussen Den Haag en Den Haag GGD.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar