Het aantal verkeersslachtoffers stijgt weer

Het goede nieuws is dat sinds 1972, het jaar met de meeste dodelijke verkeersslachtoffers, het aantal verkeerslachtoffers met 80% is afgenomen tot 661 in 2011, ondanks een forse groei in het verkeer (zie Figuur 6). Het slechte nieuws is dat in 2011 voor het eerst in bijna 10 jaar weer meer dodelijke verkeersslachtoffers vielen dan het jaar ervoor. De toename blijkt totaal voor rekening te komen van mensen ouder dan 65 jaar. Ook onder fietsers vielen relatief meer slachtoffers. Onder jongere mensen is het aantal dodelijke slachtoffers juist afgenomen.

Figuur 6: Ontwikkeling verkeersdoden 1987-2011 (bron: SWOV, CBS, DVS)


Wat is het aandeel in de ziektelast van verkeersonveiligheid?
De ziektelast in Nederland als gevolg van verkeersonveiligheid is relatief groot. Gemeten in zogenoemde DALY’s is verkeersonveiligheid na fijn stof de grootste veroorzaker van ziekte en vroegtijdige sterfte. Dit komt niet zozeer door de omvang van het aantal verkeersdoden en -zwaargewonden, maar doordat verkeersdoden en -zwaargewonden veelal jonge mensen zijn die daarmee zeer veel gezonde levensjaren verliezen. Van de totale ziektelast komt de helft voor rekening van mensen die bij verkeersongevallen overlijden, en de andere helft voor rekening van mensen die als gevolg van verkeersongevallen (tijdelijk) een mindere kwaliteit van leven hebben gekregen, bijvoorbeeld als gevolg van invaliditeit (bron: RIVM, 2005).


Sturen op snelheid
Snelheid speelt een rol bij 30% van de verkeersongevallen. Snelheidslimieten in Nederland worden massaal overtreden. Op de meeste typen wegen varieert het percentage snelheidsovertreders van 20% tot 40% en op een aantal wegen leiden hoge snelheden tot hogere verkeersrisico’s. Verschillende methoden van snelheidstoezicht zijn succesvol gebleken in het terugdringen van snelheid en ongevallen. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van snelheidscamera’s het aantal ongevallen met ongeveer 20% doet afnemen (SWOV, 2012). Maar ook goede wegontwerpen beperken de snelheid. Bijvoorbeeld de introductie van duurzaam veilige wegcategorisering en rotondes hebben een belangrijke rol gespeeld in de daling van het aantal slachtoffers. Een kindvriendelijke inrichting van straten (zie ook de alinea "Kindvriendelijke straten stimuleert bewegen") zorgt voor minder nadruk op het autoverkeer en lagere snelheden.


Risicogroepen: Provinciale wegen, buiten de Randstad en jongeren 
Uit cijfers van Rijkswaterstaat blijkt dat op provinciale wegen per voertuigkilometer 20 keer meer verkeersdoden vallen dan op wegen binnen de bebouwde kom. Het risico op een dodelijk verkeersongeval op autosnelwegen is een factor 3 groter dan op wegen binnen de bebouwde kom (zie Figuur 7).

Figuur 7 laat verder zien dat mensen jonger dan 25 jaar en in mindere mate mensen ouder dan 65 jaar een verhoogd risico lopen op een dodelijk verkeersongeval.


Figuur 7 Aantal verkeersdoden per miljoen voertuigkilometers in 2008 op verschillende wegtypen en voor verschillende leeftijdscategorieën (bron: RWS), HWN = HoofdwegenNet, OWN = Onderliggend WegenNet, BBK = Binnen Bebouwde Kom

Figuur 8 laat per gemeente het ongevalrisico zien voor niet-rijkswegen, dus provinciale en gemeentelijke wegen samen. De figuur laat het gemiddeld aantal verkeersdoden zien per voertuigkilometer in de periode 2001-2010. Wat opvalt, is dat in de Randstad het ongevalrisico relatief laag is en in de kop van Noord-Holland, Zeeland en de noordelijke randen van de provincies Friesland en Groningen relatief hoog. Een belangrijke verklaring hiervoor is dat de verhouding tussen provinciale en gemeentelijke wegen in deze gebieden relatief hoog is. Meer algemeen kan worden gesteld dat naarmate de gebieden dunner bevolkt zijn, de verhouding tussen provinciale en gemeentelijke wegen hoger is, er daardoor per voertuigkilometer meer dodelijke slachtoffers te betreuren zijn.

Figuur 8 Gemiddeld aantal dodelijke verkeersslachtoffers per miljard voertuigkilometer op niet-Rijkswegen in de periode 2001-2010
Relevante websites en literatuur
-          Aantal verkeersongevallen en slachtoffers 1987 – 2010 (SWOV)
-          SWOV (2012), SWOVschrift, nummer 127, voorjaar 2012, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, Leidschendam
-          Kerncijfers verkeersveiligheid, uitgave 2010 (Ministerie van Infrastructuur en Milieu)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar